صادرات سنگ تراورتن
نوشته شده توسط : sami

 صادرات سنگ تراورتن به دلیل داشتن منابع سنگ در ایران مرسوم می باشد و به همین سبب نیز بزرگ ترین ذخایر سنگ تراورتن در ایران ، استان مرکزی -شهرستان محلات می باشد. شهرستان محلات را می توانیم به‌عنوان کانون تولید سنگ ۵۰ درصد کل ماده معدنی تراورتن ایران  بدانیم . شهرستان محلات در تولید سنگ‌های ساختمانی مرمریت، چینی، کریستان، ترانیکس و ترامیت یا همان سنگ خام تراورتن به رتبه 18 ام در تولید و صادرات سنگ تراورتن رسیده است.

برای معرفی بهتر سنگ تراورتن بهتر است بگوییم که این سنگ نوعی سنگ تزئینی می باشد که در دسته سنگ‌های آهکی متخلخل  می باشد که در حقیقت از رسوبات چشمه‌های آب گرم به جا مانده‌اند و حفره‌های روی سنگ‌ها نیز ناشی از گازهای محبوس در همین آب‌های گرم می باشند.

تنوع رنگی و الگویی بالای سنگ‌های تراورتن آن‌ها را به انتخابی ایده‌‌آل و گسترده برای طراحی نماهای ساختمان‌ها، دیوارها و کف استخرها، کف‌پوش‌ها و سنگ‌فرش‌ها تبدیل شده است. ضمن این‌که میزان تخلخل و کیفیت سنگ‌ها نیز تنوع بسیاری دارد، دست علاقه‌مندان را برای انتخاب باز گذاشته است ، عمده معادن این سنگ در اصفهان است و این شهر سهم کثیری در تولید تراورتن کشور دارد.

اگر تاریخ را بخوانیم می توانیم در یابیم که در تمام دوران تاریخ و تمدن ایرانی ، آثار و مستندات فراوانی از سنگ های باستانی وجود دارد که در ساخت بنا ها ،  تندیس ها و طاق‌های سنگی حجیم استفاده می شود.

انجام این کار ها در طول تاریخ ایران نشان می دهد که  هنر و مهارت پیشینیان دوران باستان در به‌کارگیری ماهرانه سنگ در ساخت و ساز بناها از گذشته های خیلی دور وجود داشته است. همچنین با توجه به وجود ذخایر غنی سنگ های تزئئینی می توانیم وضعیت اقتصاد کشور را رونق دهیم. طبق ایران با وجود هشت هزار و ۸۰۰ معدن فلزات رنگی، خاک‌های صنعتی و سنگ‌های نما و ساختمانی در ایران که یک‌هزار و ۹۰۰ مورد از آن‌ها در حوزه سنگ‌های تزئینی می باشد.
پس ایران با وجود ذخایر غنی سنگ نما و تزئینی توانسته در چهار رتبه اول تولیدکنندگان سنگ تزئینی در جهان قرار دارد.

حضور رقیبان در صادرات

توجه به رقیبان سرسخت صادرات سنگ تراورتن این را نشان می دهد که سنگ خام و فرآوری شده مانند ترکیه، هند، ایتالیا و چین نشان می دهد که برعکس سابقه دیرینه ایران در صادرات سنگ تراورتن، در زمینه اقتصاد سنگ با مشکلاتی رو به رو می باشد.

فعالان صادرات سنگ تراورتن در ایران باور دارند که صادرات بی رویه سنگ تراورتن به شکل اولیه و خام یکی از بزرگترین موانع  رشد هزینه‌های استحصال و تولید سنگ تراورتن در این حوزه باشد که درکنار تحریم‌های اقتصادی سبب کندی رشد صادرات سنگ تراورتن در کشور بشود.
در صادرات سنگ تراورتن ، فعالان این رشته بر این باور هستند که راه ‌های استخراج نادرست سنگ تزئینی  به منظور صادرات سنگ تراورتن و نیزکمبود کارگران در این بخش باعث شده است که کیفیت صادرات سنگ تراورتن در کشور ما کم شود و مشکلات عدیدی برایمان به وجود بیای.

افراد فعال در صنعت صادرات سنگ تراورتن  همیشه گفته اند که این حوزه نیازمند کسب تجربه و مهارت می باشد و به راحتی نمی باشد .

صادرات سنگ تراورتن

در حال حاضر صادرات سنگ تراورتن به قزاقستان  در سال های اخیر به عنوان قسمتی از کالا های صادراتی به این کشور شناخته شده است.سنگ تراورتن را همان طور که قبلا گفتین می تمانیم به عنوان یکی از پر کاربرد ترین سنگ ها مخصوصا در بخش ساخت و ساز ساختمانی به حساب آوریم.این سنگ از مناطق مختلفی استخراج می شود که در زیر برخی از آن ها را نام برده ایم:

  • عباس آباد
  • آتشکوه
  • حاجی آباد
  • یزد
  • کاشان
  • ابیانه
  • آبگرم
  • آبیار

از لحاظ ظاهری و کیفیت هر کدام از این سنگ ها دارای ویژگی های مختلفی می باشند و ممکن است در برخی موارد باهم متفاوت باشند. سنگ هایی مناطق  مختلفی که گفته شد هر کدام دارای ویژگی های خاصی می باشند که در بازار به آن شهرت دارند. مثلا سنگ تراورتن حاجی آباد به بی موج بودن و ابر و باد مانند بودنش شهرت دارد. صادرات سنگ تراورتن در تناژ های بالا برای بخش های مختلف صنعتی در داخل و خارج کشور انجام می گیرد.

برای اطلاع از قیمت انواع سنگ در بازرگانی زاندس با ما تماس بگیرید.

https://zandestile.com/

 





:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: